vrijdag 16 juni 2017

Cheeky, cheeky!

Als 'nieuwe' ouder krijg je al snel veel goed bedoelde adviezen, tips & tricks naar je hoofd geslingerd. Door K&G, je ouders, vrienden met kinderen en noem maar op. Je bent natuurlijk een makkelijke prooi aangezien je als koppel zelf nog zoekende bent in het zorgen voor dat nieuwe, kleine wondertje in je gezin. En natuurlijk wil je alleen maar het beste voor je kind. Dus wie kan je nu wel niet beter helpen dan al die ervaringsdeskundigen, je hoeft er zelfs niet achter te vragen. Ze doen dit gewoon uit zichzelf ;-)

Zo eigenwijs ik altijd geweest ben weet ik dat ik liever mijn hoofd 3 keer aan dezelfde steen stoot dan te moeten luisteren naar goede raad van anderen. Misschien dat de nieuwe situatie alles ging veranderen. Maar ik merk dat ik vrij gerust ben in alles. Ik vertrouw op mijn instinct, moedergevoel en dan nog, trial and error. Dus knik ik meestal wanneer mensen mij goede raad geven en draai ik denkbeeldig met mijn ogen.

En toch kreeg ik de goede raad om zogenaamde 'Cheeky Wipes' aan te schaffen. Cheeky whut?! Jep, wasbare billendoekjes. Hier en daar toch bekend bij mama's die ik ken en die ze ook gebruiken.
Ik weet hoe snel baby's rode billetjes kunnen krijgen en hoe vaak er dan dikke lagen Inotyol aan de poep wordt gesmeerd. Ook op neonatologie werden er gewoon kompressen gebruikt met water in plaats van gewone billendoekjes omdat dit 'echt niet goed zou zijn voor een pasgeboren baby zijn huidje'.
Soit, ik had dus geen zin om na een paar weken een krijsende baby te moeten verschonen omdat haar billetjes ocharme zo rood zouden zien en er dan een dikke laag zalf op te moeten smeren dus ik gaf het een kans. Na dat ik eerst nog wat had opgezocht over deze Cheeky Wipes. Want het woord wasbaar gaf mij al meteen een 'geitenwollensok' indruk.

Wat mijn bedenkingen op voorhand waren:

- En wat met stoelgang aan de doekjes, en dan in je wasmachine bij de rest van de was? Want als je een extra wasmachine moet opzetten alleen voor 25 doekjes is het toch niet echt ecologisch/economisch?

- Gaan de doekjes niet te onhandig zijn in gebruik? Aangezien ze dikker zijn dan gewone billendoekjes.

- Zullen de billetjes effectief minder snel rood zijn?

- Is het even makkelijk en gebruiksvriendelijk als gewone wegwerp billendoekjes?

Ik bestelde een maxikit via Blabloom en heb gekozen voor gewone, witte katoenen doekjes. Wit omdat dit makkelijk bij de rest van mijn witte kookwas kan (lakens, rompertjes, tetradoeken). Je hebt ze ook in velour en bamboe. Misschien dat ik deze later nog wil uittesten. In zo'n kit zit alles wat je nodig hebt, maar je kan het natuurlijk ook afzonderlijk kopen.



En zo simpel als het mij voorgesteld werd, was het ook. Je vult de boxen tot aan de streep met water en doet er een paar druppels olie bij. In de box voor vuile doekjes hing ik het wasnetje en in de box voor de schone doekjes slorpten de 25 Cheeky Wipes al het water op. Zo simpel was het dus!

Ondertussen gebruik ik ze 3 weken en op dit moment ben ik alleen maar tevreden dat ik dit in huis gehaald heb, want:

- Ik heb nog geen enkele keer rode billetjes gezien, zelfs geen beginnende roodheid. En we hebben toch al gemerkt dat ze een vrij droge, gevoelige huid heeft.

- De doekjes zijn handig in gebruik, niet te dik in tegenstelling tot wat ik gedacht had.

- Het is echt geen gedoe, ook al denk je van wel. Je kan de vuile doos gewoon omkieperen in je wasmachine zonder de vuile doekjes aan te moeten raken en ze komen er helemaal wit en proper weer uit. Je hoeft ze ook niet elke keer te laten drogen, ze kunnen direct weer klaargemaakt worden voor gebruik. Natuurlijk is het niet slecht om ze af en toe is mee de droogkast in te steken ;-)

- Geen last van uitgedroogde doekjes omdat je toevallig de doos vergat te sluiten (wat met gewone billendoekjes wél het geval is).

- Ik gebruik ze ook om haar gezichtje op te frissen. En nee, dat is niet vies aangezien de doekjes bij mij in de kookwas gaan.

- Het is rendabel. Ik kan natuurlijk niet vergelijken hoe snel een pak billendoekjes erdoor vliegt aangezien ik vrij snel gestart ben met Cheeky Wipes. Maar ik hoef niet vaker een wasmachine op te zetten dan ervoor.

- Ik kom met 25 doekjes makkelijk 4 dagen toe.

- Ik heb voor elke verschoonbeurt maar 1 doekje nodig, bij wegwerpdoekjes soms meer.

- Voor onderweg gebruik ik nog wel altijd gewone billendoekjes, het lijkt me momenteel nog te omslachtig om de transportzakjes mee te nemen en te gebruiken.

Indien je helemaal overtuigd bent en dit ook wil uitproberen, heb ik hier nog enkele tips die je kan toepassen (zonder dat ik tot het clubje van raadgevende moeders wil horen)

- Je kan in plaats van de etherische oliën ook badolie gebruiken waarmee je je kindje wast. Je kindje ruikt zo altijd fris gewassen, ook wanneer je het badje eens een dag hebt overgeslagen. De olie die er bij zit ruikt goed, maar ik hou van de geur van pas gewassen baby!

- Ook kokosolie, amandelolie of andere etherische oliën kunnen gebruikt worden. Je hoeft daarom niet de producten van Cheeky Wipes te gebruiken.

- Zorg voor de vieze doekjes wel altijd dat je een etherische olie met Tea Tree gebruikt.

- De box propere doekjes vul ik niet tot aan de streep, zo vond ik ze een beetje te nat.

Tot hiertoe ervaar ik nog geen nadelen aan het gebruik van de Cheeky Wipes. Ik ben alleen maar tevreden! Gebruik jij ze ook en heb je nog andere tips? Shoot!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten