zaterdag 26 augustus 2017

S.O.S. Babyborrel

Het heeft ons bloed, zweet en net geen tranen gekost. Maar we hebben net Esmée haar eerste feest overleefd. De babyborrel.

Gedurende de hele zwangerschap was dit een onderwerp waar we lang over twijfelde en toch op het laatste moment inplande. Hadden we er wel zin in om dit allemaal te organiseren? En waar trekken we de lijn wie we wel en niet zouden uitnodigen? Er waren veel pro's en contra's. Een babyborrel is niet zo persoonlijk als kraambezoek maar aangezien mijn vriend weinig vrije tijd heeft hadden we ook geen zin om onze kostbare momenten met drie hier thuis in de zetel te zitten met bezoek. Al snel kwamen we al aan best wat volk dus de volgende vraag was: hoe gaan we alles doen? Huren we een cateringbedrijf of doen we alles zelf? Hoe kleden we de zaal aan?

Met goede moed en veel zin staken we de uitnodigingen bij de geboortekaartjes. Tot het feest dichter en dichterbij kwam en wij minder en minder zin hadden om dit nog te doen. Maar er was geen weg meer terug. Een week voor de babyborrel hadden we helemaal nog niets. Geen versiering, geen drank, geen idee hoe we het eten gingen doen. NIETS. Mijn vriend werd er vrij onrustig van, mij kon het minder schelen. Ik ben sowieso iemand die beter presteert wanneer de deadline in zicht komt maar normaal ook iemand die hier al lang op voorhand mee bezig is. Het kon me deze keer allemaal gestolen worden. Ik zat nog wat in een bubbel te genieten van onze kleine baby.

Op een dikke week hebben we dit uiteindelijk geknald. Het voordeel is dat we de mogelijkheid hebben om dit thuis te doen aangezien er genoeg plaats is. We moesten ons dus niet druk maken in 's morgens vroeg een zaal klaar te gaan zetten om deze 's avonds weer op te ruimen. Alles was goed op tijd klaar geraakt en we hadden hier achteraf een heel voldaan gevoel bij. Het feest was precies zoals wij het in ons hoofd hadden en we zouden het bij nummer twee zo weer doen (hoewel we een paar weken geleden er nog zo van overtuigd waren dat we dit niet meer zouden doen).

Zijn jullie ook van plan een babyborrel te organiseren? Dan heb ik hier 10 tips:

1. Maak van al je verzamelde ideeën één moodboard zodat je een duidelijk overzicht krijgt van je totaalconcept en ga daarna pas inkopen doen. Ook al stond ik maanden geleden al te springen om decoratie mee naar huis te nemen. Ik ben heel blij dat ik me toen toch heb kunnen inhouden want het was verloren geld geweest aangezien ik er niets van gebruikt zou hebben.


2. Tel al je uitgaven voor het feest gewoon niet op. Alle rekeningen apart vielen goed mee, buiten een ruwe schatting hebben we zelf ook niet zitten optellen om niet misselijk te worden van het eindbedrag. Het kost toch sowieso een hele som geld.


3. Bespreek op voorhand wat voor jullie die dag belangrijk is. Qualitytime met de gasten of alles zelf doen. Wij hadden iemand gevraagd om achter de bar te staan zodat wij hier zelf niet mee moesten bezig zijn. Mijn vriend, die kok van opleiding is, wou zich kost wat kost nog eens graag uitleven in de keuken om zelf hapjes te maken. Hij heeft hier enorm van kunnen genieten, maar tussen al die massa volk was het voor mij soms ook wel moeilijk om hem te vinden en even wat tijd met hem te hebben.


4. Zorg ervoor dat iemand voor jullie die dag foto's kan maken. Ik ben heel blij dat ik zelf deze tip kreeg, dus vroeg ik mijn papa om foto's te maken. Zelf heb ik hier die dag echt geen tijd voor gehad.


5. Aanvaard hulp, op welke manier dan ook. Je zit nog altijd met een baby, of je moest ervoor kiezen om iemand te laten oppassen. Maar je weet dus niet hoe je dag gaat lopen. Gaat je baby veel huilen of wil het die dag veel aandacht, wees je ervan bewust dat je niet op je gemak alles kan klaarzetten maar dat dit tussen de dutjes en de voedingen door is.


6. Draag je baby tijdens het feest als het kan in een draagzak. En baseer je outfit daar dan ook op. Niets is zo vervelend dan 20 keer te moeten herhalen dat die vlek aan je borst geen lekkende tiet is maar kwijl van je slapende baby. Ik keek er enorm tegen op dat iedereen zou vragen om haar te mogen vasthouden. Mijn haren gingen er recht van staan dat ze 's avonds naar andere mensen zou ruiken of overprikkeld zou zijn van alle indrukken die dag. Ik heb haar maar een uurtje uit de draagzak gehaald om bij iedereen rond te gaan en haar te laten zien. Voor de rest heeft ze van het feest zelf weinig geweten en de hele tijd veilig bij mij in de draagzak gezeten. En 's avonds hadden we een rustige baby die voldaan naar dromenland vertrok.


7. Als het kan, organiseer je feest dan thuis. Zoals ik al eerder zei hadden we het voordeel dat we alles op ons eigen tempo konden klaarzetten en opruimen. Wanneer je een zaal huurt ben je gebonden aan die dag om alles op te stellen en af te ruimen. 's Avonds waren wij stik kapot en hebben we gewoon alle rommel gelaten voor wat het was om de volgende dag alles rustig op te ruimen.


8. Regel je drank via een drankenhandel. Wij deden dit niet, doordat we dit last minute allemaal geregeld hadden stonden we bij de drankenhandel voor een gesloten deur omdat hij met vakantie was. Het voordeel bij een drankenhandel is dat je alle drank die je niet geconsumeerd hebt gewoon weer terug kan brengen. Wij zitten hier nu nog met tientallen flessen cava, fruitsap en andere dingen. Geraakt wel op natuurlijk, maar toch! Oh ja, homemade lemonade is een succes! En dit kan je perfect op voorhand maken. Hier heb ik ook veel complimenten over gekregen, en het ziet er nog leuk uit ook!


9. Realiseer dat de uren voor de babyborrel van start gaat, je één brok stress kan zijn. Dit was bij mij het geval. Ik heb nauwelijks stress gehad tot een uur voor het begon. Toen liep ik rond als een kip zonder kop. En als je vriend dan ook nog stress heeft (omdat jij de hele tijd loopt te stresseren) blijf dan even veilig uit elkaars buurt.


10. Geniet, geniet, geniet! Ik heb al mensen horen zeggen dat ze zelf van hun babyborrel niet konden genieten en er niet veel aan hadden. Daarom, vraag hulp, zoek mensen die jullie kunnen helpen die dag zodat je zelf meer kan genieten.


Verder vonden we het echt een super feest met alleen maar super fijne mensen! Het is inderdaad wat onpersoonlijker maar toch hebben wij ons uiterste best gedaan om met iedereen even te gaan praten. We hebben zelf ook niet veel tijd gehad om iets te eten. De lekkere hapjes die mijn vriend gemaakt had, zag ik achteraf alleen op foto. Maar ik heb me enorm geamuseerd. We hadden de gasten ook de gelegenheid gegeven om op de achterkant van de foto's een wens te schrijven, het was heel leuk om 's avonds in bed deze allemaal te lezen! Sommige waren heel grappig, anderen waren zo ontroerend dat het ons een krop in de keel bezorgde.


Organiseerde je zelf ook een babyborrel/kraamborrel en heb je nog andere leuke tips? Ik lees ze graag!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten